Å kjøre bil med defekt speedometer er heldigvis utenkelig for de fleste, og kan fort bli en dyrekjøpt erfaring.
Slik er det også når det gjelder IKT-drift. Det er både smart og ønskelig å sette mål og deretter verifisere at målene nåes. Vi i Tomaco har flere ganger hørt at selv store IKT-driftsleverandører hevder at de ikke behøver å måle en parameter som åpenbart er kritisk for kunden. Fordi det ikke står i kontrakten at denne parameteren skal måles.
Det er ikke uvanlig at leverandører vegrer seg for å måle, fordi målingen oppfattes som en negativ kontrollmekanisme. I noen tilfeller kan dette gå så langt at kunden ser seg tvunget til å sette i gang egne målinger av leverandøren. Dette står i sterk kontrast til en slags uskreven regel i bransjen om at leverandøren måler det som måles kan, når kunden ber om det. Dog innenfor rimelighetens grenser.
Dersom noe ikke måles, så kan det vel ikke være så viktig?
Heldigvis er det relativt enkelt å måle det aller meste innen IKT-drift. Men det er viktig å huske på at det er viktigere å måle de riktige tingene med en rimelig nøyaktighet ennå måle med pinlig nøyaktighet.
Det enkleste er å telle. De fleste klarer dette med tilstrekkelig nøyaktighet til at resultatet gir en god oversikt.
I mange tilfeller vil det ikke finnes et entydig krav å måle mot. Da kan man bestemme seg for en rimelig ambisjon, som justeres etterhvert som man ser hvordan måleresultat, ambisjon og kundereaksjon møtes.
Og en ting til: Måling gir leverandøren en mulighet til å vise hvor flink han er – og det pleier å føre til en fornøyd kunde. Og i neste omgang ny forretning.