Når vi sier dette første gangen, ser vi forskjellige reaksjoner. De fleste smiler lettere overbærende. I henhold til konvensjonell visdom skal kvalitet koste. Innen IKT-drift er det imidlertid motsatt:

Kvalitetsleveranser betyr lite driftsforstyrrelser, fornøyde brukere/kunder og driftspersonell som kan jobbe når de skal og ikke bryte arbeidsmiljøloven hele tiden.

Kvalitetsleveranser kommer imidlertid ikke av seg selv. De fordrer i første omgang at løsningene er fornuftig skrudd sammen. I neste omgang at det er vilje og evne til å implementere prosesser som fører til at svakheter identifiseres og lukes ut gjennom kontinuerlig forbedring.

Mange ser en motsetning her. På den ene siden vegrer de seg for å påta seg bryderiet med å sette opp fornuftige prosesser. På den andre siden ser de risikoen knyttet til umodne prosesser med ad-hoc baserte og heltedrevne driftsmodeller.

Det er særlig når de store hendelsene inntreffer at man våkner og lurer på hvorfor det går så galt når man har så flinke folk.

Heldigvis er det relativt enkelt å komme på rett spor. Men det kreves at organisasjonen tilføres noen grunnleggende impulser som drar arbeidsformen i riktig retning.

Categories: Kvalitetsforbedring